Malmö

Läseböcker i förändring

Flickorna har blivit självständigare och papporna töntigare de senaste 40 åren. Så är det åtminstone om man tittar närmare på hur skolans läseböcker utvecklats de senaste decennierna.

– Jag har blivit förvånad själv av vad jag har hittat, säger Angerd Eilard som är doktorand på lärarhögskolan i Malmö och har skrivit en avhandling om skolans läsebok.

Under fem års tid har hon gått igenom ett 60-tal läseböcker för grundskolan som getts ut från 60-talet och framåt. Det hon kommit fram till är bland annat att flickorna i böckerna blivit mer självständiga, att barnen fått kompisar som är svarta eller bär slöja och att det är barnen själva som tagit över berättandet.

I doktorsavhandlingen kommer det dessutom fram att många av dagens elever fortfarande läser böcker som gavs ut på 70-talet. I de fall där det finns olika svårighetsgrader på böckerna är det tydligt vem de är avsedda för.

– Den enklaste handlar om arbetarpojken och den svåraste om akademikerpojken, säger Angerd Eilard.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista