Travpengar går till reklam

Hästsportens spelbolag ATG satsade förra året en kvarts miljard kronor på marknadsföringen och media. Allt mer av de pengar som spelarna förlorar går åt till reklam och TV-sändningar. Något som spelbolaget nu försvarar.
Att ATG satsar allt mer pengar på reklam och media sticker i ögonen på många av de aktiva inom travsporten. På Jägersro i Malmö hotar tränarna och hästägarna med strejk om inte prispengarna höjs ännu mer. ATG försvarar nu att man satsar mycket pengar på media och marknadsföring. Marknadsdirektören Torbjörn Wik hävdar att alla kronor som satsas på reklam i slutändan innebär högre prispengar till travsportens aktiva. Han pekar också på att spelbolaget Svenska Spel satsar över dubbelt så mycket på marknadsföring som ATG gör.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".