Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
MALMÖ

Bankanställda får klagomål

Publicerat onsdag 14 maj 2008 kl 05.08

Banken SEB i Malmö vill öka mångfalden inom företaget och rekryterar därför medvetet medarbetare med utländsk bakgrund. Men flera av dem som anställts möts av starka reaktioner från kunderna.

– Ibland säger kunderna inte hej till mig. Jag kan förstå om de blir lite irriterade om jag inte förstår vad de säger, men att inte hälsa, säger Susan Nabhani, som arbetar på banken och bär slöja.

SE-banken vid Triangeln i Malmö har nu fyra anställda med olika utomnordiskt ursprung. Servicen underlättar för utländska kunder där språkförbistring annars kan uppstå. Men från en del svenska kunder har reaktionerna alltså varit starka. Det kan gå så långt att de ringer upp chefen.

– De kunderna som ringer in och klagar det bottnar ofta i okunskap. Jag pratar med dem och förklarar hur vi har tänkt, säger Pia Knöös, kontorschef på banken SEB:s kontor på Triangeln.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".