Hamnkonflikten

Konflikt i Skånes alla större hamnar

Sedan midnatt är det konflikt i Skånes alla större hamnar. Arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar och Svenska transportarbetarförbundet är oense om personalens schemaläggning och konflikten innebär en blockad mot övertid och inhyrning av personal.

– Det är alltid oroväckande när det är konflikt i hamnarna. Hamnarna står ju för 95 procent av allt gods ut och in i Sverige, säger Lars Karlsson som är vd för Copenhagen Malmö port.

Copenhagen Malmö port är Skandinavien näst största hamnbolag med över 500 anställda. Bland annat är det en jättestor hamn för bilimport. Konflikten som nu har uppstått, och som kan bromsa den här produktionen, handlar om var de anställdas arbetstider ska bestämmas. Sveriges hamnar vill att man på riksnivå ska bestämma hur övertidsarbetet ska se. Något man tidigare gjort på lokal nivå.

– Den som äger verksamheten måste få bestämma hur den ska drivas, säger Peter Jeppsson som är vd för Sveriges hamnar.

Men Transport håller inte med om att schemaläggningen ska bestämmas centralt. Sedan 70-talet har de haft inflytande över arbetstiden och det vill de fortsätta med. Arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar tror att verksamheten kommer att bli mer effektiv vid en centralisering. Något som Per Winberg, som är förbundsordförande för Transport inte håller med om.

– Det råder full modernitet och flexibilitet i svenska hamnar, säger Per Winberg.

Det är oklart när nästa medlingsförsök ska äga rum.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".