Malmö

Väggupp granskas för att förbättra busschaufförers arbetsmiljö

Vägguppen utmed busslinjernas sträckingar i Malmö mäts och dokumenteras i sommar för att se om guppen behöver byggas om.

Bakgrunden är att många busschaufförer tycker att det är jobbigt att åka över de många guppen.

De blivande civilingenjörerna David Lindelöw och Joel Hall mäter lutningen på guppet på Amiralsgatan i Malmö till 3,3 grader.

De har snart mätt hälften av de runt 70 väggupp som finns längs busslinjernas gator i Malmö. Förutom att mäta lutningen, fotograferas guppet och man mäter också sättningar, det vill säga hur trafiken påverkat guppet.

– På vissa gupp ser man väldigt tydligt var bilarna kör, säger David Lindelöw.

Vissa gupp mättes redan förra året i ett nationellt projekt, efter att bussbolaget Arriva anmält vägguppen till Arbetsmiljöverket.

– Guppen är jobbiga, det känns i ryggen när man studsar på sätena, säger Barbara Taha, busschaufför i Malmö.

– Jag kör säkert över minst 20 gupp varje tur. Det blir åtskilligt mer eftersom som jag kör fram och tillbaka över samma gupp flera gånger om dagen, säger Lars Möller, busschaufför i Malmö.

Genom förra mätningen kom gatukontoret fram till att tre gupp i Västra Hamnen behövde byggas om, och även sommarens mätningar ska ge besked om några gupp till exempel är för höga.

– Den viktigaste frågan är vilken typ av gupp vi ska använda i olika miljöer säger Hossein Ashouri på Gatukontoret.

Det kan också bli aktuellt att ta bort några av guppen.

– I den här översynen tar vi också reda på varför guppet sattes dit från början, någon verksamhet kan ha flyttat eller det kanske inte behövs längre men annars kommer vi inte ta bort några gupp, säger Malena Möller på Gatukontoret.