Hallandsåsen

Tunneln blir färdig 18 år för sent

Järnvägstunneln genom Hallandsåsen blir ytterligare kraftigt försenad och dessutom åttahundra miljoner kronor dyrare. Trafiken kommer igång först 2015, vilket är 18 år senare än planen från första början.

Den här gången är det tunnelborren som inte har fungerat med berget, säger Lotta Brändström, chef för Banverkets investeringsdivision.

– Vattenförhållandena och berget har varit svårare än vi har kunnat förutse. Det har gjort att vi har ett ökat slitage i dag på borrmaskinen och att den går långsammare fram. Vi bygger en tät och stabil tunnel men det tar längre tid, säger Lotta Brändström.

Det har gått något framåt hittills i år sedan genombrottet i april?

– Mm, det är glädjande att sedan vi återstartade maskinen efter mellanpåslaget och lämnade det i maj så har vi gått 800 meter och haft riktigt bra månader här, säger Lotta Brändström.

Men det återstår tre och en halv kilometer att borra, och fördröjningen kostar pengar, 800 miljoner kronor närmare bestämt som tas från andra Banverketprojekt som gått bättre än väntat. Lotta Brändström försäkrar att inga andra byggen ska bli lidande, och inte skattebetalarna heller.

Kostnaderna för projektet har stigit gång på gång sedan tunneln började byggas för femton år sedan, då skulle tunneln kosta 1,2 miljarder kronor, nu är kalkylen uppe på 10,5 miljarder. Men det är det absolut värt, menar Lotta Brändström.

– Hallandsåsen är en av de sista flaskhalsarna för att vi ska kunna få ett bra flöde på Västkustbanan så det är definitivt värt det även om det naturligtvis är tråkigt att det kostar mer pengar, säger Lotta Brändström.

Godsmängden ökar ständigt på de skånska järnvägarna, och antalet resenärer har tredubblats på tio år. När tunneln väl står färdig kommer antalet tåg att kunna öka från fyra till 24 per timme, och situationen på Västkustbanan blir en helt annan.

Dagens besked är alltså att det här blir verklighet 2015, och den här gången är det en säker prognos, säger Lotta Brändström

– Vi har en god kunskap i dag som vi inte hade tidigare, både om metod och om berget, säger Lotta Brändström.

Lasse Olsson, SR Malmö
lasse.olsson@sr.se

Petra Haupt, SR Malmö
petra.haupt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".