Förrädiska nötter som kan ställa till det för många gäster på restauranger. Foto: Scanpix
LUND

Restauranger ska bli bättre på allergier

Nu ska det bli lättare för allergiker att gå ut och äta på restaurang. Det är astma- och allergiförbundet som tillsammans med Sveriges hotell och restaurangföretagare har dragit igång en utbildningsserie för att öka restaurangpersonalens kunskaper kring allergier.

Anders Nilsson jobbar på certifieringsföretaget LRQA, och tanken med det kunskapslyft som nu erbjuds restaurangpersonal är att restauranger så småningom ska kunna få ett certifikat som bekräftar att dom har koll på vad matallergi kan innebära för gästerna.

– Vi tror det här är en möjlighet för restaurangerna, att få fler gäster som är nöjda. Och naturligtvis är det för att få hjälpa dom gäster som har svårt att hitta restauranger att äta på.

Vilka livsmedel korsreagerar till exempel en hasselnöt med, och hur håller man isär olika livsmedel vid tillagningen är några av sakerna som deltagarna ska lära sig.

Men framför allt handlar det om att kunna föra en dialog med gästen, det menar Marianne Jarl på astma och allergiförbundet.

– Man kan vara så svårt allergisk att restaurangen inte klarar av att leva upp till de kraven. Det viktiga då är att gästen får rätt information.

Pelle Sedin är köksmästare på en restaurang i Malmö, och han vill höja sin kunskap om allergiska gästers situation.

– Det kan vara en sådan enkel sak som lök eller vitlök, som vi hanterar väldigt mycket i köket, eller nötter. Då är det svårt att anpassa köket, säger Pelle Sedin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".