Tunneln en miljard dyrare

Tunneln genom Hallandsåsen kommer att kosta ytterligare drygt en miljard kronor. Nu har kostnaden för tunnelprojektet stigit till 7,4 miljarder kronor.
Den senaste fördyringen på 900 miljoner kronor för tunnelprojektet kan delas upp i tre delar. En del är att projektets kostnad har räknats om från 2000-års till 2003-års penningvärde, vilket innebär en post på cirka 400 miljoner bara på grund av inflationen - pengarna har helt enkelt blivit mindre värda. Reservkapital Den andra kostnadsökningen är tillförandet av ett reservkapital på 400 miljoner kronor för tunnelprojektet. – Det är framför allt för att det kan komma till saker under resans gång, säger Christer Möller, Banverkets projektchef för tunnelbygget. – Utredningar kan behöva göras som som vi inte hade tänkt oss, det kan tillkomma andra önskemål, och vi vet ju också att vid ett undermarksprojekt kommer det alltid att inträffa saker som vi måste ha en viss beredskap för. Förseningar Den tredje kostnadsökningen för tunnelprojektet är på cirka 100 miljoner kronor och beror på förseningar. Överklagandet av den miljödom som meddelades i februari i år har tillfälligt satt stopp för projektet och i september väntar förhandlingar i miljööverdomstolen. Dessutom räknar Banverket och entreprenören Skanska/Vinci med en något längre byggtid än tidigare. Faktorer som gör att projektet kommer att kosta mer pengar. Mycket dyrare än planerat Hittills har tunnelbygget genom Hallandsåsen kostat två miljarder kronor. För att färdigställa järnvägstunnlarna räknar man idag med en kostnad på ytterligare 5,4 miljarder, alltså totalt 7,4 miljarder kronor. Den senaste fördyringen på 900 miljoner kronor är ungefär lika mycket som hela tunnelbygget var beräknat att kosta vid starten för 11 år sen.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".