Tunnelprojektledaren Michael Myhré tror att miljöarbete leder till färre olyckor. Foto: Janne Wieslander/SR
MALMÖ

Tunnelbygget skonat från svåra olyckor

Bygget av Citytunneln har inte drabbats av en enda allvarlig olycka, sedan byggstarten för fyra år sedan. Nu är det farligaste arbetet vid station Triangel dessutom färdigt.

Gjutarbetet vid stationen Triangeln hörde till de farligaste momenten i projektet att bygga Citytunneln, men momentet genomfördes utan någon allvarlig olycka.

Orsaken är framför allt att arbetsmiljöarbetet tagits på stort allvar, anser projektledaren Michael Myhré. Men han pekar även på miljöarbetet som en bidragande orsak.

– Miljöarbetet bidrar till ordning och reda på arbetsplatserna och ställer höga krav på planering redan på ett tidigt stadium och jag tror att det bidrar till att det låga antalet arbetsolyckor, säger Michael Myhré.

Han tror även att turen och, lite på skämt, byggets skyddhelgon Sankta Barbara har haft ett finger med i spelet. Bygget av Citytunneln har efter katolsk sed haft Sankta Barbara som skyddshelgon, eftersom entreprenören Malmö Citytunnel Grupp, MCG, är till häften tysk. Sankta Barbara är tunnelarbetarnas skyddshelgon och har funnits på bild i schaktväggen vid Triangeln.

– Sankta Barbara har skapat en enighet och en enkel kommunikation kring projektet, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".