MALMÖ

Bilindustrins kris drabbar hamn

Krisen inom bilindustrin märks tydligt i hamnen i Malmö. I år räknar Copenhagen Malmö Port med att bara hantera kanske hälften så många personbilar som under högkonjunkturen.

Under 2000-talet har hamnens satsning på bilar gått stadigt uppåt, men nu har det vänt. I augusti kommer 41 anställda att få sluta bland annat för att hanteringen av importbilar. Inte minst är det minskad bilförsäljning i Ryssland som påverkar.

- I år ligger den ryska marknaden på minus 60-65 procent jämfört med förra året, säger Bart Steijaert, chef för affärsområdet bilar på Copenhagen Malmö Port.

Malmö är Nordens största importhamn för personbilar. Den ryska marknaden står för omkring 40 procent av hanteringen. I år räknar hamnen med att den nordiska marknaden går ner med omkring 30 procent medan utvecklingen i Ryssland är mer svårspådd.

- Som det ser ut nu är i alla fall 2009 ett tufft år, sedan har vi förhoppningar att det blir bättre nästa år, säger Bart Steijaert.

År 2007 hanterades 518 000 bilar i Malmö hamn. I år räknar hamnen med att det bara blir 270 000 - 280 000. Under tiden har man ökat hanteringen av chassin till lastbilar och bussar för att kompensera för en del av tappet.

I hamnen märks nedgången tydligt. Sedan i januari har lastfartyget Morning Glory som brukar frakta Toyota-bilar, legat vid kaj. Nu är hon helt tom och rodret skymtar i vattenlinjen. Förmodligen kommer hon att ligga vid kaj hela året till nästa vinter.

- Förhoppningsvis har bilmarknaden kommit igång då. Då får hon jobba igen och transportera bilar, säger Bart Steijaert.

                                                                                                         Anna Bubenko

                                                                                                         anna.bubenko@sr.se