Ystad-Österlen

Gemensam vision ska sälja region

Tomelilla, Ystad och Simrishamn har tagit fram en gemensam vision för Ystad-Österlenregionen. I den vill kommunerna ses som en kreativ växtzon.

Visionsarbetet har pågått sedan förra hösten, och fram tills nu har det drivits av SÖSK, Sydöstra Skånes samarbetskommitté. Där ingår - förutom Tomelilla, Simrishamn och Ystad - även Skurup och Sjöbo. Skurup har valt att gå ur SÖSK från och med årsskiftet, och Sjöbo kommun har valt att ställa sig utanför visionsarbetet.

Man anser att namnet Ystad-Österlenregionen inte har något med Sjöbo att göra. Hur visionsarbetet ska organiseras när SÖSK-förankringen försvinner är ännu oklart.

Visionen formuleras så här: ”Ystad-Österlenregionen är en kreativ växtzon där vi välkomnar det lilla och vågar utveckla det unika. Detta är platsen för inspiration och äventyr varje dag, där det oväntade är nära.”

Med den formulerade visionen vill kommunerna starta ett arbete för att bland annat satsa på en gemensam marknadsföring för att utveckla både boende och näringsliv.

Man hoppas på att locka vad man kallar livsstilsföretagare som flyttar med sitt företag och sin familj, och som uppskattar småskalighet, god miljö och kultur.

Man trycker extra på att få dem som redan finns på Österlen att stanna, exempelvis sommargästerna. I visionen talar man också om att Österlen på sommaren säljer sig själv - det är höst, vinter och vår man måste jobba extra för.