Svalt intresse för lyssnarplatser

Intresset för att köpa lyssnarplatser till Malmö opera och musikteaters uppsättning av Otello är hittills ingen succé.
På lördagen har operan premiär, men till de planerade tolv föreställningarna har man hittills bara sålt 6,5 procent av lyssnarplatserna. Att publiken också gärna vill se när de går på teater, framgår av att man sålt nästan hälften av samtliga biljetter. Att teatern för första gången inför lyssnarplatser, beror på att scenografen placerat flera meter höga borgväggar mitt i blickfånget om man sitter längst ut på sidorna i salongen. Till de tolv planerade föreställningarna har teatern sålt nästan hälften av samtliga biljetter - alla platser inräknade. Till varje föreställning finns det 158 stolar som säljs som lyssnarplatser. Men av lyssnarplatserna har man bara totalt 124 biljetter. Fredrik Lundgren - marknadschef på Malmö opera och musikteater - är ändå nöjd. – Lyssnarplatser är ofta något som köps spontant samma dag, det är inte någonting som vi jobbar på att det är dem vi ska sälja utan det är oftast de platserna som vi har svårt att sälja i vanliga fall. Sex procent kanske låter lite men det är ändå hyfsat. Är det inte en dålig ekonomisk affär? – Alternativet att inte sälja dem alls och spela i en mindra salong ser jag som en ännu sämre affär i sådana fall.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista