Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Nytt avtal gav Carema två miljoner

Publicerat torsdag 5 november 2009 kl 05.29

Trots att vårdföretaget Carema gör betydligt färre besök än vad de lovat Region Skåne fick bolaget i somras ett nytt, omskrivet avtal. Genom det nya avtalet har bolaget hittills i år tjänat nästan två miljoner kronor mer jämfört med det första avtalet från i vintras.

– Vi fick problem med ekonomin. Vi hade alldeles för stor bemanning, för många bilar och vi fick inga hembesök, säger Marlene Stigsdotter, regiondirektör för Carema södra Sverige.

Carema är långtifrån att nå de 18 400 hembesök som man skulle göra på ett år, och därför begärde man i somras en omförhandling av avtalet med Region Skåne. Det nya avtalet gäller retroaktivt och innebär en fallande skala, där de första 7000 hembesöken ger mest betalt. Det har gjort att Carema hittills tjänat 1,9 miljoner kronor mer för de knappt 5000 hembesöken man gjort.

Att Carema borde ha känt till förutsättningarna när man slöt det första avtalet, håller inte Marlene Stigsdotter med om.

– Vi fick intrycket att det var ett oändligt behov av akuta hembesök. Därför lade vi det anbudet och skapade den organisationen, och sedan fick vi inga hembesök, säger hon.

Det lutar åt att Carema kommer att ha gjort drygt 7000 hembesök under sitt första år, vilket betyder att man får den högsta ersättningen för så gott som alla besök. Nästa verksamhetsår börjar räkningen om, och den höga ersättningen fortsätter falla ut. Men sjukvårdsledningen i Region Skåne tycker ändå att det nya avtalet är rimligt.

– Vi kom överens om att de första besöken rimligtvis är dyrare att utföra, därför att de kräver att man har en verksamhet uppbyggd, säger Karin Christensson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Skåne.

Det omförhandlade avtalet innebär att ersättningen sjunker rejält när Carema kommer upp i fler besök, men Marlene Stigsdotter på Carema tror inte att det finns någon risk att moroten för att göra fler besök försvinner.

– Det är en hederssak att vi ska göra det som efterfrågas, säger hon.

Petra Haupt
petra.haupt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".