Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Carema slapp ge telefonråd

Samtidigt som Caremas hembesöksbilar gör färre besök och får mer betalt, så har man också sluppit telefonrådgivningen till den kommunala sjukvården. När avtalet mellan Carema och Region Skåne omförhandlades i somras togs den uppgiften bort, eftersom rådgivningen tog för mycket tid.

Det här får stora konsekvenser för den kommunala sjukvården, anser Charlotte Carlsson, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Klippans kommun.

– Jag har mycket svårt att förstå det. Vi behöver en bra telefonrådgivning för att kunna förhindra att patienter åker in till sjukhus i onödan. De ska kunna få en god vård i hemmet eller på särskilt boende i kommunen, säger hon.

När den akuta hembesöksverksamheten handlades upp ingick det som krav att den som vann upphandlingen även skulle hjälpa sjuksköterskor i kommunerna med telefonrådgivning av läkare. Men när avtalet mellan Carema och Region Skåne omförhandlades i somras togs uppgiften bort.

– Region Skåne hade inte klart för sig omfattningen av telefonkonsultationer, och när vi sedan kunde peka på att det var telefonkonsultationer och inte besök som efterfrågades ändrades konstruktionen på avtalet, säger Marlene Stigsdotter, regiondirektör för Carema södra Sverige.

I det nya avtalet står det att telefonkonsultationer som inte leder till akuta hembesök ska förekomma endast i undantagsfall. Det innebär att Carema blivit av med en arbetsuppgift, samtidigt som det nya avtalet ger bolaget mer betalt för de första hembesöken.

Hälso- och sjukvårdsdirektör Karin Christensson i Region Skåne tycker ändå att det är bra att begränsa Caremas telefonrådgivningsfunktion.

– Inledningsvis var telefonrådgivningen dubbelt så stor som antalet hembesök per månad, och det var inte avsikten, hon.

I själva verket har Carema fått i snitt ett samtal om dagen från varje skånsk kommun. Charlotte Carlsson, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Klippan, tycker inte tjänsten har överutnyttjats. Hon vet nu inte vart man ska vända sig för att få läkarråd.

– Vi har inga alternativ mer än att skicka patienten till sjukhus, säger hon.

Petra Haupt

Petra.haupt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".