Helsingborg

Elever bombarderas med reklam

Redan nu är konkurrensen stenhård om de blivande gymnasieeleverna i Helsingborg, och värre kan det bli. Det kan komma att gå två gymnasieplatser på varje 16-åring i Helsingborgs kommun hösten 2010 om alla friskolor som vill utöka eller starta nytt får tillstånd.

Olea Schau-Rybäck och Jonny Cato Hansson går i nian på Kunskapsskolan i Helsingborg och ska börja gymnasiet till hösten. De säger att de blir bombarderade med reklam där gymnasieskolorna försöker sälja in sig på olika sätt.

Det är mycket att välja på och svårt att välja. Inte minst med tanke på att det numera är fritt att söka gymnasieplats var man vill i Skåne. Skolorna gör vad de kan för att locka elever, och det är inte bara med själva utbildningen de lockar.

– De är faktiskt många friskolor som skryter med att de äter på restauranger eller har egna kockar, berättar Jonny Cato Hansson.

– I broschyrerna skriver de att vi har bra och engagerade lärare och det är lockande, säger Olea Schau-Rybäck. Men man ser inte de mörka sidorna, så det är väldigt viktigt att vara kritisk till allt man får hem.

Olea Schau-Rybäck och Jonny Cato Hansson planerar att söka till en friskola. Båda föredrar att söka till skolor som funnits ett tag och verkar stabila. Att söka till en helt nystartad skola känns för osäkert.

– De friskolor jag har tittat på och redan väldigt etablerade och det är många som söker in. Så jag tror inte att de kommer att ha några problem att överleva de närmaste åren, säger Jonny Cato Hansson. Det är väldigt viktigt. Jag vill ju inte att skolan ska gå i konkurs när jag gått klart första året.

Bosse Johansson
bo.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista