Malmö

Malmö får betala för pågatåg i staden

Skånetrafiken tror inte att antalet resenärer på Malmöringen kommer räcka, så istället blir det Malmö stad som får ta den ekonomiska risken för den planerade pågatågstrafiken genom staden.

- I detta skede är det en helt ny trafik där varken vi eller Skånetrafiken vet hur utvecklingen blir. Därför startar vi på det här viset för att sedan följa upp och göra justeringar efterhand, säger Klas Nydahl, trafikchef på gatukontoret i Malmö.

Förhoppningen är att när trafiken från Ystad på Kontinentalbanan börjar gå via Citytunneln i april 2011 så kommer Kontinentalbanan i Malmö endast användas för godstrafik, och därför vill Malmö stad utnyttja de tomma spåren för att skapa en lokal ringlinje. Tanken är att det varje halvtimme ska gå ett pågatåg i vardera riktningen från Centralen via Kontinentalbanan som knyts ihop med Citytunneln och på så vis skapar en ring.

Ett avtal har nu klubbats igenom i tekniska nämnden, men måste också godkännas av kommunstyrelsen och Region Skånes Kollektivtrafiksnämnd. Men som avtalet är skrivet så är det Malmö som får stå för den ekonomiska risken. Skånetrafiken vill inte ta på sig ansvaret för ny pågatågstrafik om biljettförsäljningen inte beräknas täcka minst 50 procent av kostnaderna, och man tror inte att malmöringen kommer att användas flitigt nog för att man ska komma upp i de siffrorna, så trafikens underskott kommer därför betalas av Malmö stad.

– I utgångsläget kommer det att kosta ungefär 15 miljoner kronor per år. Men vi räknar med att trafiken kommer att öka ganska snabbt och då kommer den siffran att sjuka, och kanske så småningom bli noll, säger Klas Nydahl.

Malmö kommer också att betala cirka 50 miljoner kronor för den nya stationen på Rosengård. Men om antalet resande blir fler än beräknat och biljettförsäljningen finansierar mer än 50 procent av kostnaden blir läget ett annat.

– Då är det reglerat i avtalet att man ska ta upp en ny diskussion och då kommer Skånetrafiken betydligt mer in i bilden när det gäller ekonomin, säger Klas Nydahl.

Så då kan de ta över ansvaret?

– Det är en fullt möjlig utveckling.

Så för stadens del gäller det att folk verkligen vill åka med malmöringen.'

– Ja, vi ska naturligtvis göra reklam för den här trafiken. Det är viktigt att poängtera att detta inte bara är ett resandeprojekt utan också ett stadsutvecklings- och integrationsprojekt för hela Malmö, säger Klas Nydahl.

David Rasmusson
david.rasmusson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista