Helsingborg

Kommunalt vattenlarm kom för sent

Informationen till allmänheten om den stora vattenläckan i Helsingborg före jul var under all kritik. Däremot skötte kommunen själva den tekniska reparationen väl. 

Det framgår av rapporten om olyckan, som blev klar i dag, fredag. 

Rapporten har ställts samman av en utredare på Lunds universitet. Denne riktar in sin kritik på två punkter; dels att det aldrig fick något riktigt larm till allmänheten om att olyckan ägt rum, dels att krisledningsorganisationen inom kommunen var otillräcklig.

Utredarens slutsats är därför att det var rena slumpen, eller improvisation, som ledde till att vattenläckan trots allt kunde åtgärdas på ett anständigt sätt.

Utredaren menar att risken hela tiden var överhängande att hela vattentornet skulle tömmas, vilket i så fall skulle ha fått katastrofala följder. Därför, menar rapporten, var det viktigt att uppmana allmänheten att spara på vattnet.

Men trots detta var det endast knapphändiga uppgifter om läckan som nådde allmänheten. De första uppgifterna kom vid sextiden på morgonen via P4 Radio Malmöhus. Först vid sjutiden började kommun ta kontakt med storkonsumenter av vatten. Vid halvåtta får krisinformationschefen på kommunen informationen, och då läggs också uppgifter ut på kommunens hemsida. Kvart över åtta informeras räddningschefen, och då av en kollega som hört om saken i radio. Därifrån fick också VA-chefen i Höganäs sin första information. Det hör till saken att Höganäsvattnet kommer från Helsingborg.

Alltför länge ansåg man att läckan var en intern angelägenhet för det kommunala bolaget NSVA och inte en kris som skulle komma att påverka allmänheten, konstaterar utredningen. 

Utredaren efterlyser nu en tydligare organisation inom kommunen, som framförallt kan larma larmar mycket tidigare. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".