Foto: David Rasmusson/SR
Malmö

Extra skolår ska ge bättre betyg

Ett extra skolår ska höja betygen i Södra innerstaden i Malmö. Stadsdelen vill ansöka om dispens hos utbildningsdepartementet för att starta en så kallad preparandutbildning på Glokala folkhögskolan.

– Vi vill ge ett alternativ till de elever som inte samlat ihop nog med poäng, säger Yvonne Bengtsson som är utvecklingschef för Barn och ungdom i Södra innerstaden.

I fjol saknade ungefär var tredje elev i Södra innerstaden behörighet att läsa vidare på gymnasiets nationella program när de slutade nionde klass. Som ett alternativ till gymnasiets Individuella program, de så kallade IV-programmen, vill Södra innerstadens stadsdelsförvaltning och utbildningsförvaltningen i samarbete med Glokala folkhögskolan därför  nu starta en ny typ av utbildning för dem som inte klarar behörighetskraven.

På preparandutbildningen ska det finnas plats för 30 elever att gå ytterligare ett år, för att efter det kunna vara behöriga att gå vidare på gymnasiet. Och man kommer att satsa på fler ämnen än bara svenska, engelska och matematik. För om den nya gymnasieförordningen träder i kraft nästa år så krävs det att man är godkänd i ytterligare minst fem ämnen om man ska få läsa vidare.

Håkan Larsson som är rektor på Glokala folkhögskolan tror att den nya förordningen kommer leda till att behovet av den här typen av utbildningar blir stort framöver.

– Många kommer säkert bli överraskade av behovet. Det finns de som gör bedömningen att 70 procent av eleverna på vissa skolor kommer att behöva en preparandutbildning. Det kommer att bli en utmaning, säger Håkan Larsson.

Att starta preparandutbildningar blir egentligen inte tillåtet förrän gymnasieskolförordningen träder i kraft, men Södra innerstadens stadsdelsfullmäktige kommer idag troligtvis att besluta om att söka dispens hos utbildningsdepartementet om att få starta redan till hösten. Glokala folkhögskolan kommer nu att marknadsföra utbildningen bland Malmös niondeklassare.

Socialdemokraterna är positiva till satsningen, men stadsdelsfullmäktiges fullmäktiges vice ordförande, Carl-Axel Roslund (M) är skeptisk.

– Min erfarenhet är att de här eleverna ofta är skoltrötta och då är det bättre om de får komma ut i praktik än att de tvingas sätta sig ytterligare ett år i skolbänken, säger Carl-Axel Roslund.

Men rektor Håkan Larsson tror att nyttan med praktik ibland kan vara överskattad.

– Praktik är värdefullt, men har man inte de grundläggande kunskaperna i språket så hjälper det inte med praktik. I dag är det också viktigt att man tidigt "lär sig att lära", säger Håkan Larsson.

David Rasmusson
david.rasmusson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".