Skåne

Så ska de rödgröna tågen gå

De rödgröna vill börja bygga ut för höghastighetståg i Sverige. Men de sträckor som ska byggas ut ligger inte i Skåne. Det framgår av oppositionens infrastruktursatsning som presenterades i dag.

Se karta:

– Vi vill visa att vi har en trovärdighet och kan genomföra det vi står för, säger Karin Svensson Smith (MP).

Det är på Ostlänken mellan Stockholm och Linköping och på en del av det som kallas Götalandsbanan, mellan Borås och Göteborg som oppositionen vill börja utbyggnaden av höghastighetståg.

– De här sträckningarna vi har valt står på egna ben, oavsett om man bygger vidare eller inte, säger Karin Svensson Smith.

Totalt handlar det om satsningar på 101 miljarder i hela landet. Av det hamnar drygt 3,2 miljarder i Skåne. Den största delen är det de rödgröna kallar att tidigarelägga utbyggnaden av södra Stambanan mellan Arlöv och Flackarp till fyra spår åren 2014-15. Hur mycket tidigare det är än den plan som redan finns, att börja bygget år 2014 återstår att se. Enligt Trafikverket tar bygget minst fyra år, hur man än gör.

Sedan vill de rödgröna lägga lite över en miljard på att förbättra kapaciteten för godståg mellan Kävlinge och Arlöv och mellan Åstorp och Teckomatorp och att höja standarden på spåren mellan Helsingborg och Hässleholm för att korta restiderna. En enda vägsatsning ingår, att bygga ut E22:an till motorväg mellan Fjälkinge och Gualöv. Vänsterpartiet har tidigare motsatt sig utbyggnad till motorväg, men accepterar överenskommelsen.

– Det är den enda vägsatsningen i den stora uppgörelsen på över 100 miljarder. Då är vi beredda att ta den, säger Vilmer Andersson (V), som sitter i regionfullmäktige. 

– Det är inte uteslutet att vi kanske klarar oss med en 2+1-väg. Det får vi ju låta Vägverket utreda.

Det är framförallt genom att låna 55,3 miljarder hos Riksgälden som satsningarna ska finansieras. Resten ska man få ihop genom höjda banavgifter och genom att lägga kilometerskatt på tung trafik. Än så länge finns inget besked om hur hög skatten kan bli. 

– Vi tittar ju på de system som andra länder är på väg att införa, även Tyskland. Jag tycker att det är rimligt att även utländska åkare ska betala för att köra på de svenska vägarna, säger Marie Granlund (S), riksdagsledamot från Malmö.

Anna Bubenko
anna.bubenko@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista