Malmö

Mackar slarvar med farligt avfall

Många svenska bensinstationer bryter mot lagen och tar inte hand om sitt farliga avfall på rätt sätt.  Brand- och miljöfarliga kemikalierester blandas med vanliga sopor, visar en granskning av 100 bensinstationer.

Det är Ekot som gjort granskningen av mackarna i Malmö, Stockholm och Göteborg.

– Jag ska hälla på glykol, frostskydd, i fordonet, säger Kjell Forsström på en bensinmack i Stockkholm.

Flaskan slänger han sedan i den vanliga papperskorgen.

– Det är rent slarv, jag har ingenting att skylla på. Är det något som är nära så slänger man den där och hoppas man att de i sin tur slänger den, säger Kjell Forsström.

I soptunnan ligger det också kletiga behållare för motorolja och spolarvätska blandat med papper och snusdosor.

Att slänga förpackningar med kemikalierester bland andra sopor är både farligt och olagligt eftersom dem klassas som farligt avfall.

Bensinstationerna har ansvar för att ta hand om det på rätt sätt. 

– Det kan finnas risker för att det kommer ut i dagvattnet. De här kemikalierna stör det biologiska reningssteget som finns i kommunens avloppsreningsverk. Dessutom kan det uppstå markföroreningar som kanske måste saneras, säger Jan Christiansson, handläggare på Naturvårdsverket.

På informationsbladet för den brandfarliga spolarvätskan står det också tydligt att "rester kan utgöra explosionsrisk"

Ekot har granskat 100 bensinstationer, OKQ8, Preem, Shell och Statoil i Malmö, Göteborg och Stockholm. 99 av dem tar inte rätt på det farliga avfallet.

– Det är inte acceptabelt av två skäl, det ena är definitivt miljöskäl. Det andra är att riskerna för dem som jobbar på bensinstation och hämtar avfallet. Det är inte ok, säger Martin Miljeteig, arbetsmiljöombud på Transportarbetareförbundet som organiserar sopåkare och bensinmackspersonal.

För kunderna finns det inga alternativ. Det finns inga hänvisningar om var man ska slänga flaskorna när man fyllt på sin bil.

Inga särskilda tunnor finns för de storsäljande kemikalieprodukterna. Spolarvätska, frostskydd, motorolja och andra smörjmedel är något av bensinstationernas viktigaste varor.

– Det är som bensin, det är därför folk kommer hit. Det är vår destinationsprodukt kan man säga, säger Peter Jonasson, stationschef på en mack i Stockholm.

Robert Dimmlich är vd på branschorganisationen Svensk bensinhandel som organiserar 95 procent av de bemannade bensinstationerna i Sverige.

– Hittar vi ett system där det här går att göra med en ekonomisk rimlighet så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ta en diskussion och göra en översyn för det. Men i dagsläget har vi inget system där vi ser att det är ekonomiskt rimligt att göra en utsortering som är proportionerlig med problemet, säger Robert Dimmlich.

Mikael Sjödell
mikael.sjodell@sr.se

Malin Olofsson
malin.olofsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista