Södra stambanan

Utbyggnaden av dubbelspår på södra stambanan tar form

Just nu jobbas det för fullt på södra stambanan mellan Malmö och Lund. Tanken är att man skall bygga fyra spår istället för dagens två.

- Det är för mycket tågrörelse per dygn och för dålig spårkapacitet så man behöver bygga ut för att få in fler tåg mot Malmö central, säger Anders Hällwall, projektansvarig på Banverket.

Trafiken till och från Malmö har ökat kraftigt de senaste åren, mycket beroende på Öresundsbron. Över 400 tåg rör sig varje dag in och ut från Malmö Centralstation.

Med dagens två spår är det svårt att hantera den volymen. Så nu håller man på att bygga nya spår, först och främst mellan Lommavägen och Almedalsbron. Men att lägga räls tar tid den här biten beräknas vara färdig först år 2008. Det är också här som bytet mellan den danska högertrafiken och den svenska vänstertrafiken ska ske.

- Det är planerat att ske i Arlöv vid Danisco, en planskild spårkorsning. Tågen kör ner i en betongtunnel som ligger delvis under marken och tågen på andra hållet går ovan mark, säger Anders Hällwall.

Vad finns det för vidare planer för södra stambanan?
- Tanken är ju att man ska ha fyrspårsutbyggnad, en kapacitetsförstärkning upp mot Lund, säger Anders Hällwall.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".