SKÅNE

Föräldrar vill göra skoldisciplin till valfråga

Fram till valet kommer du att få möta ett par familjer i Skåne och höra vad de säger om några viktiga valfrågor. Idag handlar det om trygghet i skolan, ett högaktuellt ämne i Malmö.

Bråk, anlagda bränder och hot mot elever och personal skakar skolor i Malmö. En tryggare skola har blivit en valfråga för politikerna i Malmö.

 Problemet med otrygghet blev akut för en dryg månad sedan när Herrgårdens förskola stängdes på grund av hot och bråk i området och socialdemokraterna har lovat 15 extra miljoner kronor för att öka tryggheten på stans skolor och förskolor.

Eddris Hushmand är 11 år och en av Malmös 36 000 elever. Han berättar om en av flera händelser på hans skola i Lindängen i Malmö.

– Det var två gäng som hade bestämt sig för att slåss. Rektorn hade ringt polisen som kom när bråket började, sen vet jag inte vad som hände, berättar Edriss.

Hur gamla var de som slogs?

– De var 13 eller 14. Man vet aldrig, de kunde haft pistol eller kniv eller vad som helst.

Eddriss har precis kommit hem från fotbollsträningen och ska strax hem till sin bror för att se kvällens FC Barcelonamatch. Nu sitter han nydushad tillsammans med pappa Abubaker och mamma Aisha i hörnsoffan i lägenheten i Lindängen.

Ikväll har Edriss inga läxor och familjen pratar istället om bråket på skolan dagen innan. Edriss säger att det i hans klass inte är så stökigt - men både mamma och pappa tror att det behövs mer disciplin i skolan.

– Eleven måste förstå att eleven är elev och läraren lärare, säger pappa Abubaker Hushmand som vill att politikerna i Malmö ställer högre krav på att skolorna och lärarna upprätthåller disciplinen.

Malmös socialdemokratiska kommunalråd Ilmar Reepalu har sagt sig vilja ta reda på varför antalet bränder ökar på skolor och förskolor och socialdemokraterna skjuter till totalt 15 miljoner kronor för att öka tryggheten för stadens unga. Men frågan är om det är pengar som efterfrågas. Aisha Hushmand tror att mycket handlar om en brist på kunskap om demokrati och hur det fungerar i en skola.

– Folk kommer från olika länder, från Kurdistan, Afghanistan och Arabiska länder. De förstår inte vad demokrati är, säger Aisha Hushmand.

 Erik Rosendahl