Hallandsåsen fryses före borrning

Banverket o tunnelentreprenören Skanska/Vinci beslutade igår att överge planerna att borra omkring 800 borrhål uppifrån markytan i Lya uppe på Hallandsåsen, för att genom dessa förstärka åsen med cement.

Både invånarna på åsen och i Båstads kommun har motsatt sig metoden, som skulle innebära buller och miljöpåverkan under flera år. Banverket tänker nu istället göra arbetet nerifrån tunnelnivå, vilket ger färre störningar. Det är en seger för både kommunen och dom som bor uppe på Hallandsåsen konstaterar Bo Went, miljöchef i Båstads kommun.

De nya planerna för att förbehandla den vittrade och vattenförande Möllebackszonen är en kombination av frysning och cementförstärkning. Arbetet delas upp i tre steg där tunnelbyggarna via mindre pilottunnlar ska frysa 120 meter av det spruckna berget innan man sen cementförstärker resterande del av zonen. När sen den stora specialbyggda tunnelborrmaskinen kommer genom åsen från söder ska Möllebackszonen vara hård och fast nog att bygga färdig tunnel i.

En liten frysanläggning för flytande kväve kan vid tidsbrist bli aktuell att etablera uppe på markytan, men då endast via fyra eller fem djupborrade hål. Spontant tycker miljöchef Bo Wendt att den nya metoden verkar acceptabel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".