Malmö köper PR inför Melodifestivalen

Malmö stad har satsat en halv miljon på att konsultföretaget Eventum ska marknadsföra Malmö som turistmål i samband med Melodifestivalen.

Konsultföretaget är ett dotterbolag till Ema Telstar som håller i arrangemanget för Sveriges Televisions räkning, och var det enda marknadsföringsbolag som erbjöds Malmö när man skrev avtal om att bli värdstad för festivalen. I avtalet med konsulten ingår bland annat att Malmö får sammanlagt 1 000 biljetter till genrep och delfinal.

– Detta är ju en del av vår evenemangspolicy där vi försöker fånga in attraktiva arrangemang till Malmö, säger Lars Carmén, turistdirektör i Malmö Stad.

Genom att betala de här pengarna har Malmö kommun kunnat ta in en bank som lokal sponsor. Hur mycket banken betalat är hemligt, men det täcker i alla fall inte den kostnad kommunen har för avtalet. En del av biljetterna ska nu lottas ut till malmöborna, medan andra har sålts vidare. Att det här skulle vara ett dyrt sätt att marknadsföra Malmö håller inte Lars Carmén med om.

– Vi tycker inte det. Vi har ju också kunnat vidareförsälja biljetter till sponsorer och andra. De pengarna är hemma i stort sett genom återförsäljning.

Så Malmö bör köpa biljetter till evenemang och sälja vidare?

– Nej, det beror på hur de här överenskommelserna kommer att bli. Just i det här sammanhanget fanns det en hel del andra möjligheter förknippade, inte bara biljetter, säger Lars Carmén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".