Ökat resande sliter på spåren mellan Ystad och Simrishamn

Pågatågen mellan Ystad och Tomelilla är nu så populära att järnvägsspåren måste bytas ut.
Efter elektrifieringen har resandet ökat med 70 procent och enligt Banverket har man gjort en missbedömning av slitaget på den så kallade Österlenbanan, eftersom man inte räknade med så stor resandeström.

Från och med sommaren blir  därför restiden mellan Ystad och Simrishamn sex minuter längre, eftersom tågen inte längre kan hålla den planerade hastigheten på 110 kilometer i timmen.
Samtidigt måste Banverket fundera över hur en upprustning av Österlenbanan ska finansieras. Inför elektrifieringen i somras
 - Ett totalt spårbyte skulle ha kostat ytterligare 400 miljoner kronor och de pengarna hade vi inte då, förklarar Jan Nilsson som är chef för Nybyggnadssektionen på Banverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".