Sponsorerna och publiken gillar damfotboll

Intresset för damfotboll har ökat markant, inte minst efter framgångarna i VM i höstas. Och det här märker helsingborgslaget Stattena IF av inför andra året i allsvenskan även om förutsättningarna ännu är helt annorlunda jämfört med herrarnas.

Företag hör av sig självmant för att sponsra damfotbollen, och för första gången har föreningen nu infört förköp av biljetter till Stattenas matcher. Och vem vet, kanske tar de 3500 biljetterna slut inför premiären i april då laget tar emot Umeå IF.

Ekonomin ser ljus ut, säger Lill-Marie Stringer som är kassör i Stattena IF. Inför 2002 drog hela föreningen in 85-tusen kronor, i fjol då det var allsvensk debut fick man in 230-tusen och i år räknar Stattena IF med att få in 300-tusen kronor i sponsorpengar.

Trots uppmärksamheten och ökade sponsorintäkter gäller det ändå för alla medlemmar, inklusive damernas allsvenska lag, att arbeta ideellt och till exempel dela ut telefonkataloger. Stattenas allsvenska spelare tränar sju till nio pass i veckan, de spelar matcher och de allra flesta jobbar eller studerar på heltid.

Men lite lättare ska det ändå bli i år: damerna ska få ersättning för förlorad arbetsinkomst vid bortamatcher och slipper alltså ta semeste, och tiden för det ideella arbetet är begränsad till 20 timmar per år. Nytt är också att det blir någon hundralapp i matchpremier. Nån lön är det alltså inte fråga om, säger Lill-Marie Stringer.

Reporter Anna Hanspers.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".