Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever som mår bra lär sig bättre

Publicerat tisdag 23 mars 2004 kl 16.21

Skolor i Hörby ska bli mer demokratiska. Drygt 1600 enkäter har gått ut till lärare, föräldrar och personal med frågor om relationer, inflytande, mening och förståelse. Nu har man börjat jobba för att eleverna ska få mer att säga till om på skolorna.

Skolor i Hörby ska bli mer demokratiska. Drygt 1600 enkäter har gått ut till lärare, föräldrar och personal med frågor om relationer, inflytande, mening och förståelse. Nu har man börjat jobba för att eleverna ska få mer att säga till om på skolorna.

Det finns ett samband mellan att barnen mår bättre och att de har lättare att lära sig. Ett sätt är att eleverna själva kan påverka sin skolmiljö och att kontakten mellan föräldrar och skola förstärks säger Inga-Kerstin Eriksson, rektor för rektorsområde tre i Hörby.

I klass 6D på Älvdalsskolan har man infört flextid för att eleverna ska kunna få läxhjälp under skoltid. I  klass 4E på Långarödskolan ger man poäng för de lektioner alla är ordningsamma och räcker upp handen. Just nu diskuterar man vilken belöning man ska ge när man fått tillräckligt många läxläsningspoäng.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".