Citytunnelns tredje etapp miljöprövas

Miljöprövningen av Citytunnelns tredje etapp i Malmö inleds idag, måndag.

Citytunneln har tidigare fått bygglov och regeringen har sagt ja till projektet som beräknas kosta 9 miljarder. Tunneln skall bli en 17 kilometer lång järnvägsförbindelse mellan Malmö Central och Öresundsbron.

Miljöprövningen har delats upp i fyra delar och nu är det dags för området kring Hyllie-Vintrie, söder om Malmö. Tidigare har området kring Centralstationen och Triangeln prövats. Men den här gången gäller det framför allt vattenverksamheten under bygget av tågtunnlarna i betong till och från det planerade stationsområdet i Hyllie-Vintrie.

– Eftersom systemet bygger på att 95 procent av det grundvatten som pumpas upp, återinfiltreras så blir det i princip ingen påverkan på byggnader och jordbruk av den permanenta grundvattensänkningen, säger Örjan Larsson, projektchef på Citytunneln i Malmö.

Miljöprövningen omfattar också järnvägsspåren i området, och då även den nya stationen Hyllie, som är navet i Malmö stads planerade utbyggnad av den framtida stadsdelen Hyllievång.

Citytunneln är det första större projektet i landet som fullt ut prövas enligt den nya miljöbalken. Till hösten inleds den fjärde och sista delen av miljöprövningen, och då blir det också huvudförhandling med en samlad prövning enligt miljöbalken.

– Då handlar det om de stora frågorna, påverkan på miljön från verksamheten, dels i byggskedet och dels under driften, säger Örjan Larsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".