Malmö

Citytunneln ger fler platser i rusningstid

När Citytunneln i Malmö öppnar för trafik i december ska det finnas över 3000 fler platser på tågen i rusningstrafik. Det ska lösas genom tiominuterstrafik mellan Lund och Köpenhamn. Turtätheten ska inte vara några problem, enligt Skånetrafiken.

– Citytunneln är en helt ny anläggning, och här ska inte behöva uppstå massa infrastrukturella problem, säger Stefan Rindestig, affärsutvecklare på Skånetrafiken.

Han menar också att det faktum att Malmö C inte längre är en station där tågen ska vända talar för en betydligt bättre trafik med Citytunneln.

Skånetrafiken tror alltså att det kommer att fungera bra med den nya tågtrafiken, trots att det finns en risk att det kommer att vara för få nya tåg klara till premiären. Skånetrafiken har sökt dispens för att få köra äldre tåg i Citytunneln som en lösning, men det kan ändå komma att innebära att det blir kortare tåg än planerat vid starten.

Även om det skulle bli många fler passagerare som väljer tåg när Citytunneln öppnar, så tycker Stefan Rindestig att Skånetrafiken är bättre rustade att klara det den här gången, jämfört med när Öresundsbron öppnade.

– På Öresundsbrotrafiken hade vi gigantiska resandeökningar i flera år i rad, och det hade vi inte köpt fordon så att vi kunde hantera på ett vettigt sätt. Där låg vi steget efter, men nu kommer vi att ha bättre möjligheter och muskler, säger han.