Arkivbild. Foto: Mikael Fritzon / Scanpix
Skåne

Tyst asfalt inte så tyst trots allt

Sedan 2005 finns det tyst asfalt på tio av de vägsträckor i Skåne som Trafikverket ansvarar för och ljudet längs de sträckorna kommer att bli högre för varje år som går även om man håller efter dem.

Den tysta asfalten har kortare livslängd, kräver mer underhåll och är dyrare än den vanliga asfalten men den är också populär både bland boende och bilister.

Några av de större vägsträckor som Trafikverket har hand om med tyst asfalt är på E6:an utanför Glumslöv, Kronetorps trafikplats och på 21:an vid Perstorp.

Men även inne i tätorter kan kommunerna välja att använda tyst asfalt - ibland med mindre lyckade resultat, som i Helsingborg på Fältarpsvägen där man nu river upp den bullerminskande asfalten som slutat göra nytta och lägger istället på vanlig. Och kostnaden här för den tysta asfalen blev dubbelt så dyr vad vanlig asfalt hade kostat.

I den tysta asfalten finns lufthål som suger upp både ljud och vatten men när de sätts igen minskar den ljuddämpande effekten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".