Helsingborg når inte miljönormen

Helsingborgs stad kommer inte att klara regeringens nya miljökvalitetsnormer för 2006. I alla fall inte så länge färjorna mellan Helsingborg och Helsingör inte använder katalytisk avgasrening. Det menar utredningschefen Nils-Olof Bjellvi på Miljökontoret i Helsingborg.

– Jag och många med mig tycker att det är dags för rederierna att ta sitt ansvar. Det har ju inte minst ett moraliskt ansvar för vår miljö, säger Nils-Olof Bjellvi.

Problemet har funnits länge och från kommunens sida är irritationen stor över att färjerederierna, trots sina högtställda miljömål inte har levt upp till dem.

– Andra rederier har ju katalytisk avgasrening och det går ihop sig ekonomiskt. Det borde det göra här också, säger Nils-Olof Bjellvi.

Internationell sjöfart
Problemet är att färjetrafiken räknas som internationell sjöfart och då gäller inte svenska lagar. Så miljökontoret kan egentligen inget göra åt problemet, även om utsläppen hamnar i Helsingborg. Problemet med färjorna är också att de anlägger mitt inne i staden och att vinden oftast blåser från sydost, alltså in över centrala Helsingborg.

Det är framförallt kvävedioxidutsläppen som är ett problem. Enligt miljökontorets mätningar i centrala Helsingborg överskred man i fjol gränsvärdet för kvävedioxid 344 gånger mot tillåtna 175. Det innebär att luften i Helsingborg är nästan lika dålig som i centrala Stockholm. Just nu tolereras ett viss överskridande men från och med år 2006 så får inga överskridande ske enligt regeringens nya miljökvalitetsnormer.

Mindre biltrafik i stadskärnan
För att Helsingborg ska ha en chans att klara dessa mål krävs en hel del åtgärder menar Nils-Olof Bjellvi. Man måste bland annat avlasta centrum från motortrafik och så måste färjorna skaffa katalysatorer.

– Med de här två åtgärderna så är chansen stor att vi klara målen, säger Nils-Olof Bjellvi.

Varje år släpps det ut 3 690 ton kvävedioxid över Helsingborg. Den största boven är personbilarna som står för 45 procent av utsläppen. Men hela elva procent av utsläppen, alltså 406 ton, kommer varje år från färjorna. Det bolag som står för den största delen av utsläppen över Helsingborg är Scandlines.  5,6 procent av allt kvävedioxid som finns i luften i Helsingborg kommer från det företaget. Ändå har man valt att inte installera katalysatorer, som enligt experter på sjöfartsverket minskar kvävedioxidutsläppen med cirka 98 procent.

– Vi är inte säkra på att katalytisk avgasrening är det mest effektiva sättet av minska på avgaserna, så vi vill vänta och se, säger Joakim Kenndal som är informatör på Scandlines.

Avgasreningssystem finns
Enligt företaget Munters i Göteborg som tillverkar katalytiska avgasreningssystem så finns det redan idag effektiva katalysatorer som snabbt skulle kunna installeras på Scandlines färjor. Flera andra rederier använder sig redan av de här systemen. De finns bland annat på Finlands- och Ålandsfärjorna och på Danska kryssningsfartyg.

På Scandlines hemsida står följande

Det är på grund av egen övertygelse och omvärldskrav som vi kontinuerligt driver miljöarbetet. Genom att ständigt förbättra våra tjänsters miljöaspekter skall vi förebygga föroreningar i luft, mark och vatten.

Vi skall alltid uppfylla tillämplig lagstiftning och följa förordningar samt vara lyhörda mot vår omvärld.  Vi skall påverka, ställa krav på och samarbeta med andra företag, myndigheter och organisationer för att minska miljöpåverkan i hamnar inre vatten och till sjöss.

Men samtidigt som man använder dessa stora ord är man alltså det företag som står för över fem procent av det totala kvävedioxidutsläppet i Helsingborg.

Miljövänliga fartyg
På Scandlines säger man sig arbeta med att skaffa sig mer miljövänliga fartyg. Men tidsplanen för hur det ska gå till är inte klar.

– Det handlar mer om ett kontinuerligt miljöarbete. Men samtidigt är konkurrensen i vår bransch tuff, vi måste tänka på både ekologiska och ekonomiska konsekvenser, säger Joakim Kenndal.

Ett annat bolag som konkurrerar på färjeleden mellan Helsingborg och Helsingör är HH-Ferries. De har inte heller några katalysatorer på sina fartyg. Men HH-Ferries VD i Helsingborg, Torkel Damgaard säger att man tittar på olika lösningar för att förbättra miljön men att man än så länge inte hittat något.

– Vi tittar just nu på olika system och om två och ett halvt till tre år hoppas vi ha hittat en metod för avgasrening som alla kan vara nöjda med, säger han.

David Rasmusson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".