Solsken från nedre uppgången, Citytunneln, Malmö C. Foto: Karl-Johan Löfgren/SR
Skåne

Citytunneln skapar nya spårvisioner

Trafikverket: ”Det kostar väldigt mycket pengar”
1:23 min

När Citytunneln invigs innebär det stora förändringar, inte bara i Malmö utan också för järnvägarna på andra håll i Skåne. Och inte minst öppnas vägen för fler projekt. Och det behövs mer spår i Skåne.

- Ja, det behövs det definitivt om vi tittar på utvecklingen de senaste tio åren, säger Lennart Lennefors som analyserar transportbehov på Trafikverket.

Och det planeras för mer tåg i Skåne. Med Citytunneln som startskott ska Pågatågen snart också kunna gå på Lommabanan och Trelleborgsbanan. De beräknas kunna vara igång kring 2015. Men flera kommuner hoppas på mer än så.

En ny sträckning från Malmö ut till Simrishamn, via Staffanstorp, Dalby, Veberöd, Sjöbo och Tomelilla. Men det är något som kostar pengar, och trots att den spårbundna kollektivtrafiken i Skåne har nått långt över det förväntade, är det långt ifrån säkert att staten är beredd att hoppa på tåget och betala.

– Det finns ju en vilja, men politikerna säger samtidigt att det tar tid att bygga och att det kostar väldigt mycket pengar. Och det är väldigt svårt att väga det mot andra saker i samhället, säger Lennart Lennefors.

Kan det bromsa den skånska utvecklingen på något sätt?

– Ja, det måste man säga. Utvecklingen har varit så positiv när det gäller att få folk att åka. Om den utvecklingen fortsätter, då blir järnvägsinvesteringarna en broms, säger Lennart Lennefors.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".