SD:s valkampanj vållar reaktioner

Sverigedemokraternas annonskampanj inför valet till EU-parlamentet på Malmös bussar har väckt reaktioner. Under tisdagen fick Skånetrafiken ta emot flera samtal och Ung Vänster rev ner affischer på några bussar. Men så länge budskapet inte är stötande är kampanjen i sin ordning.

– Gränsen går vid vilket budskap som förmedlas inte vem avsändaren är, säger chefen för stadsbussarna i Malmö, Göran Lundblad.

Budskap som inte passar sig är enligt Göran Lundblad de som kan upplevas som stötande eller påverka Skånetrafikens image eller kundernas syn på Skånetrafiken.

Flera resenärer har reagerat över att sverigedemokraterna tillåts annonsera på stadsbussarna i Malmö och hört av sig till Skånetrafiken.

Inför valet 2002 stoppades nationaldemokraternas kampanj på bussarna i Helsingborg av kollektivtrafiknämnden, men sverigedemokraternas kampanj inför EU-parlamentsvalet har inte varit uppe på politikernas bord.

Lars Ingvar Ljungman (m), vice ordförande i nämnden, säger till P4 Radio Malmöhus, att frågan är känslig, men även han betonar att det är innehållet och inte avsändaren, som avgör om en kampanj är okej eller inte.

Inför lanseringen tog reklamföretaget kontakt med förvaltningen för att diskutera sverigedemokraternas kampanj.

– Reklambyrån hör alltid av sig till oss om det är något som dom tror är känsligt, säger Göran Lundblad.

Men ni kom fram till att det är okej?
– Ja, men om kunderna skulle reagera oerhört häftigt och tycka att detta inte är bra så kommer vi självfallet att ta det till oss och beakta det i fortsättningen, säger Göran Lundblad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista