Foto: Johan Nilsson/Scanpix
Skåne

Gles tågtrafik ger ersättning

Skånetrafiken: ”Bedömer att kunder inte hann planera om”
1:24 min

De resenärer som drabbades hårt när Skånetrafiken ställde in en mängd tågavgångar runt jul kommer att få ersättning. Det handlar om ett 100-tal drabbade.

– Vi har tagit ett beslut att trots att det står i våra allmänna resevillkor att vi inte är skyldiga att ge någon ersättning, så kommer vi att kompensera de kunder som drabbades av den här söndagstrafiken, säger Karin Borgman Remse, kundservicechef på Skånetrafiken.

Mellan den 23 december och den 7 januari beslutade Skånetrafiken i samråd med Trafikverket att ställa in runt 100 avgångar dagligen på grund av snön. Det innebar att tågen gick enligt söndagstidtabell även på vardagarna. Det här drabbade naturligtvis en del resenärer.

P4 Malmöhus berättade bland annat om en kvinna i Höör som fått lägga flera tusen kronor på taxi hem från Lund, eftersom nattåget hem från jobbet i Köpenhamn bara stannade i Lund.

Ett 100-tal drabbade resenärer har hittills kontaktat Skånetrafiken och kommer nu alltså att ersättas för den period av månadskortet då tågtrafiken var reducerad. Ersättningen betalas ut som ett presentkort som kan användas till nya månadskort. Hur mycket det kommer att kosta Skånetrafiken vet man ännu inte.

Karin Borgman Remse säger att det känns viktigt att kompensera resenärerna, trots att restidsgarantin egentligen inte gäller för inställda tåg. 

– Ja, det gör det. Eftersom vi tog ett ganska hastigt beslut, så bedömer vi att det fanns kunder som inte hade möjlighet att ställa om och planera om sina resor, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".