Vanliga hisslarm är inte brandkårsjobb

Att hjälpa personer som fastnat i hissar är inte räddningstjänstens uppgift. Trots det rycker räddningstjänsten ofta ut på hisslarm. Men på många håll ser man nu över sina rutiner.

– Om en hiss stannar är det den som äger hissen som skall ansvara för att plocka ut de människor som fastnat. Det är en grundläggande princip, säger Linus Eriksson, chef för räddningstjänstavdelningen vid Malmö brandkår.

Egentligen är det hissfirmorna som hissägarna har avtal med som skall hjälpa till när hissen har stannat. Hissfirmorna tycker egentligen inte heller att det i första hand är räddningstjänstens uppgift att rycka ut i de fallen.

– Nej, vi vill egentligen sköta vårt själv men när man kommer i sådana krislägen och vill få ut folket och då blir det räddningstjänsten som står närmst i tur, säger Ronny Jönsson, försäljare på en av landets stora hissfirmor.

I bland är hissfirmorna så långt borta att de tycker folk får stanna för länge i hissen innan de hinner fram och då ringer de brandkåren och ibland ringer de som fastnat i hissen själva direkt till brandkåren.

Och eftersom det är svårt att bedöma om det är ett nödläge så tar man oftast de säkra för det osäkra och rycker ut. Men eftersom hissöppningar tar tid och resurser från annan verksamhet så funderar många räddningstjänster också på att bli betydligt restriktivare med att åka ut på hisslarm.

– Vi diskuterar om vi i grunden inte skall åka och öppna hissar annat än när det är speciellt ömmande fall, till exempel när barn eller äldre har blivit instängda, säger Göran Bertilsson är brandingenjör i Helsingborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".