Malmö

Mänskliga faktorn låg bakom tågkraschen

1:37 min

Med största sannolikhet berodde tågkraschen på Malmö central på nyårsdagen i år på den mänskliga faktorn. Den slutsatsen drar Trafikverket som är klar med sin utredning.

– Vi har konstaterat att det inte var något fel på anläggningen eller på trafikledningen. Sedan konstaterar också utredningen att tåget har accelererat från 23 kilometer i timmen till 35 kilometer i timmen in mot stoppbocken, säger Linus Eriksson, chef för driftsområde syd på Trafikverket.

Det var på nyårsdagen som X2000 tåget, som var utan passagerare, kraschade rakt in på stationen i Malmö. Bara den person som körde tåget skadades när tågsetet brakade rakt in i stoppbocken.

Trafikverket utreder bara den delen av olyckan som handlar om själva stationen. Det är nu SJ som utreder varför tåget fortsatte köra och orsakade olyckan. Enligt Linus Eriksson handlar det nog om den mänskliga faktorn.

– Det är sannolikt att det är så, men det är inte vår sak att utreda, säger han.

Att få bort tåget från rälsen blev komplicerat och tog lång tid. Händelsen väckte också stor uppmärksamhet.

– Det var nyårsdagen och mitt i centrala Malmö. Utgången hade kunnat bli mycket värre, om inte stoppbocken hade stoppat tåget, säger Linus Eriksson.

Skulle man ha kunnat förhindra den här olyckan?

– Vi skulle inte kunna bedriva verksamheten på något annat sätt. Att ha ett signalsystem som stoppar eller bromsar tåget skulle vara extremt kostsamt, utan det finns inget som vi skulle ha kunna göra annorlunda i det här läget.

Olyckan kommer att kosta Trafikverket mellan två och en halv och tre miljoner kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista