Frimärken har blivit dyrare

Postens nya reform innebär att priset på inrikesfrimärken kan variera från butik till butik. Ett frimärke som tidigare kostat fem kronor kan nu kosta sex eller sju kronor.
Orsaken är att Posten har sagt upp avtalen som gett 13 000 återförsäljare 20 procents rabatt. Återförsäljarna tvingas nu istället köpa in frimärken till samma pris som konsumenterna. För att kunna tjäna något på frimärksförsäljningen lägger sedan handlaren på en eller två kronor. Posten räknar med att ungefär hälften av återförsäljarna kommer att få förnyade kontrakt, men med mindre rabatt än tidigare. Posten håller inte med om att den nya reformen indirekt leder till högre priser på frimärken. - Nej, det stämmer inte. Däremot finns det säkert exempel på återförsäljare som anser att man kan ta ut ett högre pris, säger Mattias Gejirstam som är pressansvarig på Posten.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".