Digitala verktyg kan underlätta för en elev med funktionsnedsättningar att kommunicera med hjälp av ljud, bilder och video, enligt specialpedagogen Ljiljana Milic Pavlovic. Foto: Madeleine Fritsch-Lärka/Sveriges Radio
Skåne

Datorn underlättar för funktionsnedsatta

Lärare: ”Ett sätt att göra eleven mer självständig i framtiden”
1:33 min

Digitala verktyg blir idag allt vanligare i både vardagen och skolan. Men många funktionsnedsatta hamnar efter och går miste om nya möjligheter att kommunicera. Det menar specialpedagogen Ljiljana Milic Pavlovic som genomfört ett pilotprojekt med en elev med kommunikationssvårigheter.

– I dagens moderna samhälle kommunicerar vi på många olika sätt. Vi använder datorer, vi skriver email, vi använder mobiltelefoner. Människor med funktionsnedsättningar är ofta marginaliserade användare av dessa teknologiska innovationer, säger Ljiljana Milic Pavlovic som är lärare på Barsebäcks Montessoriskola efter presentationen av hennes pilotprojekt under Skoldagarna på MalmöMässan.

I projektet, som blev hennes examensarbete när hon blev klar med sin specialpedagogutbildning, har hon jobbat med en elev med kommunikationssvårigheter som fick träna på att använda Skype och Ipad för som en del av den schemalagda undervisningen.

Så småningom kunde han använda båda verktygen med framgång - både när det gäller kommunikation i skolan och hemma med familjen.

– Det är lätt att använda dem. Man kan alltid komma tillbaka när man har gjort fel. Det är inte mycket som behövs för att man ska lyckas och därför är det så bra, säger Pavlovic.

Hon menar att sådana digitala verktyg ofta saknas i skolans värld, när de i själva verket kan underlätta för en elev med funktionsnedsättningar att kommunicera med hjälp av ljud, bilder och video.

– Det har underlättat elevens kommunikation. Om någon av hans familjemedlemmar är bortresta så kan han ha kontakt med sin mamma eller sin pappa istället för telefonen. Han kan faktiskt skypa med sina föräldrar om de är bortresta och hålla den dagliga kontakten, säger hon.

– Tanken är att kunna utveckla det här så att han till exempel ska kunna kommunicera med fritids och då är det två olika verksamheter som ska sätta ihop sina arbetssätt. Det här är ett sätt att göra eleven mer självständig i framtiden, säger Catrin Tufvesson, samordnare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Efter det genomförda pilotprojektet menar Ljiljana Milic Pavlovic att även andra elever som kanske inte har så stor vana av digitala hjälpmedel också kan bli flitiga användare av dem.

Dimitri Lennartsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".