Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.
Malmö

Malmöelever kan lära av Nya Zeeland

Forskare: ”Skillnader ger möjligheter”
1:04 min

Malmös skolor skulle kunna lära av Nya Zeeland, och bli bättre på att lära tvåspråkiga barn matematik. Det säger professor Tamsin Meaney vid Malmö Högskola.

Hon ser stora likheter mellan de problem ursprungbefolkningen på Nya Zeeland haft att lära sig räkna, och hur det är för tvåspråkiga barn i Malmö.

Genomgående lyckas dom barnen sämre med matematiken, än barn med svenska som modersmål. 

Meaney har forskat i tio år på Nya Zeeland och lärde mycket av maoribefolkningens svårigheter med matematik i skolorna där.

För att lyckas lära sig räkna måste barnen förstå matten med båda sina språk, och att det var flerspråkiga skolor som lyckades bäst.

Meaney menar att Malmös skolor och förskolor borde bli flexiblare i sin undervisning, ta hänsyn till att matematik faktiskt skiljer sig i olika kulturer och dra nytta av att prata om skillnaderna som finns.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".