Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Angelica Dahlberg, Adriana Curic, Parinaz Shadkam och Dahlia Kathum. Foto: Svjetlana Pastuhovic / Sveriges Radio
Malmö

Sänkta antagningsbetyg när färre vill bli lärare

"Betygen spelar ingen roll, man är bra på olika saker"
1:47 min

Allt färre vill blir lärare i Sverige vilket gör att det blir allt lättare att komma in på utbildningarna. Och många av studenterna som söker nu har sämre förkunskaper än de som sökte för några år sedan. På Lärarutbildningen på Malmö högskola är trenden densamma.

– Egentligen så spelar betygen ingen större roll, man är ju bra på olika saker. Jag själv är inte bra på matte och det fick jag läsa upp för att komma in här. Men jag ska ju inte blir matematiklärare, säger Adriana Curic som läser till grundlärare mot fritidshem på Malmö högskola.

– Jag hade också problem med matematiken och jag hade inte så högt snitt. Men som tur var så hade antagningen sjunkit här så att jag kom in, säger Angelica Dahlberg som är kurskompis med Adriana Curic.

I takt med att allt färre vill bli lärare och söker sig till landets lärarutbildningar så har det också blivit lättare att bli antagen. En granskning som Dagens nyheter har gjort visar att en del av de som söker utbildningen lika gärna skulle kunna slumpa fram svaren på Högskoleprovet för att komma in. I höstas kom 123 personer in till landets lärarutbildningar med resultatet 0,1 på högskoleprovet.

– Det är självklart att vi skulle önska att fler studenter hade bättre förkunskaper än vad som kanske är fallet. Men rent generellt ser vi inte detta som något stort problem, säger Johan Elmfeldt som är dekan på fakulteten för lärande och samhälle på Malmö högskola.

– Under den tid som studenterna utbildas här så genomgår de också en utveckling, det finns många exempel på det. Så man ska inte fastna för mycket vid ingångsbetygen i förhållande till det resultat som studenten uppvisar under sin studietid, säger Johan Elmfeldt som inte ser någon större risk för att de lägre antagningspoängen leder till att vi får sämre lärare ute i skolorna.

Men finns det inte någon risk att personer som egentligen inte vill bli lärare söker ändå, för att det är lättare att komma in?

– Ja, för att få jobb, säger Parinaz Shadkam som läser till grundlärare mot fritidshem på Malmö högskola.

– Ja, det kan ju vara negativt på det sättet för att de söker bara för att de kommer in, säger kurskamraten Angelica Dahlberg.

– Men de som inte har intresse för det, det är de som till slut hoppar av. För man kan inte studera om man inte har intresset, säger Parinaz Shadkam.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".