1 av 2
Nils Ekelund, professor i biologi, Malmö högskola.
2 av 2
Jenny Axelsson och Maria Hallström går i åttan. Foto: Svjetlana Pastuhovic/Sveriges Radio
Skåne

Sommarskola ska locka fler till naturvetenskapen

Elev: "Det är ett viktigt ämne"
1:58 min

Intresset för naturvetenskap fortsätter att minska bland landets elever och högskolorna har svårt att locka lärarstudenter som vill blir lärare i fysik, kemi och biologi. I sommar ska Malmö högskola för första gången hålla en sommarskola för årskurs sjuelever från hela Skåne, för att tidigare väcka ett intresse för naturvetenskap.

– Jag tror att man får den här bilden oftast när man tittar på media att det är det här stela ämnet där det är gamla professorer som ska lära ut gamla saker och som bara maler på om en massa formler som man inte förstår, säger Jenny Axelsson.

Är det så då?
– Nej. Ibland kan det ju vara det, men det är inte så mycket sådant.

Jenny Axelsson går åttan på Rönnenskolan i Malmö. Hon är ett undantag, kan man säga. Hon läser vetenskapstidningar, är mycket ute i naturen och vill bli biolog.

– Det är ett ganska viktigt ämne. När det till exempel gäller global uppvärmning och när många vill ha de nyaste prylarna så är det mycket som är naturvetenskap, säger hon.

Det blir knappast jubel i Jennys klass när det är dags för naturkunskap. Och så ser det ut på många skolor i hela landet. Larmen har avlöst varandra om intresset som sjunker för No-ämnena, att det är svårt att rekrytera behöriga No-lärare och att Sverige tappar i internationella jämförelser.

– Det är ju här vi delar ut Nobelpris i kemi, biomedicin, matematik och ekonomi. Jag tror inte att vi kommer att få några Nobelpristagare från Sverige under många år om vi fortsätter så här, säger Nils Ekelund, professor i biologi på Malmö högskola.

Han är orolig för framtiden och startar därför en sommarskola för första gången. Under tre dagar kommer inbjudna sjuor från skolor runt om i länet att komma till högskolan för att experimentera. Allt för att väcka intresset för naturvetenskap.

– Sedan tror jag att de här barnen i sin tur kommer att prata med sina kompisar och komma tillbaka till skolan och inspirera sina lärare, så jag hoppas att det kan ge en spinoff-effekt. Det här är bara ett första steg. Jag tror att man kan utveckla det mot att kanske ha flera veckor och samarbete med andra skolor. Det här är bara begynnelsen, säger Nils Ekelund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".