Position Skåne drar ner

På onsdagen sa marknadsföringsbolaget Position Skåne på ett extrainsatt möte ja till att bidra med 20 miljoner till seglingstävlingen Americas Cup i Malmö i höst. Men meningarna om beslutet har gått isär då Position Skåne får stryka många av sina tänkta projekt.

Bråket bland Skånepolitikerna om regionen ska sponsra en deltävling av Americas cup i början av september i år slutade alltså med att regionens marknadsföringsbolag Position Skåne satsar 20 miljoner på tävlingen. Men för att kunna fatta beslutet krävdes en extra bolagsstämma idag där ägarna, Kommunförbundet i Skåne och Region Skåne, drev igenom beslutet.

Position Skånes styrelse hade dessförinnan haft två resultatlösa möten där man inte kunnat enas och som kulmen på bråket lämnade igår tre socialdemokrater styrelsen.

Enligt de källor Radio Malmöhus talat med har arbetet i bolagsstyrelsen präglats av personliga och partipolitiska motsättningar där meningarna har gått isär hur regionen ska använda sina marknadsföringspengar.

Och när nu en stor del av budgeten ska satsas på Americas Cup tvingas bolaget dra ner sin ordinarie marknadsföring.

– Det kan vara en stugkatalog eller någon golfbroschyr, och vi kan minska på en del pressaktiviteter eftersom vi räknar med att hundratals journalister kommer hit för tävlingarna, säger Semmy Rülf som är vd i Position Skåne.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".