Sydkraft vill återskapa sitt goda rykte

Sydkraft investerar nu miljardbelopp i återuppbyggnaden av elnätet i Sydsverige. Det är en jättesatsning för att rädda kundernas förtroende för bolaget.

För Sydkrafts trovärdighet har skadats av det långvariga elavbrottet efter stormen. Sydkrafts strategi just nu är att sätta in massor av resurser. Pengar spelar ingen roll bara nätet kommer upp igen. 1,5 miljarder kronor har budgeterats för att så snabbt som möjligt laga de tusentals mil av luftledningar som revs ner i stormen.

Över 2700 montörer jobbar ute i skogarna och material har flugits in från hela världen. Det handlar om trovärdighet, det gäller att rädda det förtroende som finns kvar hos kunder som suttit i veckor utan ström och värme. Och trovärdighet kostar och får kosta stora pengar.

Sydkraft provar också andra vägar för att demonstrera sin goda vilja. I början av veckan erbjöd Sydkraft 25 miljoner kronor till de drabbade kommunerna, som i sin tur förväntades dela ut pengarna till strömlösa invånare. Men de flesta kommunerna tackade nej, med en hälsning att det är Sydkrafts sak att administrera ersättningen.

En del kunder har definitivt tröttnat på Sydkraft, det talas om eluppror och en nollvision, med målet att Sydkraft ska ha noll kunder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".