Sydkrafts kundtjänst klarade inte trycket

Under måndagsmorgonen var 200 av Sydkrafts kunder i Skåne utan ström, men det var betydligt fler tidigare i helgen. Räddningstjänsterna i Skåne fick ta emot många samtal från personer som hade blivit utan ström, och inte kom fram till Sydkraft för att meddela detta.

- Den här typen av samtal ska ju gå till elleverantören. Våra telefoner kan bli överbelastade och våra viktiga funktioner blir hotade, säger Anders Pålsson som är räddningsledare i Kristianstad.

En av dem som ringde till Sydkrafts kundtjänst men aldrig kom fram var Erika Paulsson i Munka Ljungby:

- Jag tycker det är nonchalant mot kunderna, säger hon.

Överbelastning i och med att så många kunder ringde till Sydkraft ledde till att den automatiska svarsfunktionen slutade fungera. Istället för att få ett meddelande om väntetiden och om när strömmen kunde väntas tillbaka i olika områden, så gick bara signaler fram, och för många bröts samtalet efter en stund.

På Sydkrafts kundtjänst medger man att kundtjänsten inte fungerat tillfredsställande.

- Vi inser att det är oerhört jobbigt för våra kunder i den här situationen. Att dessutom inte komma i kontakt med oss är oerhört allvarligt. Vi jobbar på att åtgärda detta både på kort och lång sikt så att vi ska få en större kapacitet, säger Bengt Andersson, chef för Sydkrafts kunttjänstsuport.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".