Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Trafikverket: Tågbromsen slås till direkt när risk upptäcks

Publicerat torsdag 25 juli 2013 kl 16.02
"Jobbar mycket med att förbättra underhållet"
(1:25 min)
Linus Eriksson från Trafikverket. Foto: Anna Lyrenäs/Sveriges radio

Efter svåra tågolyckor i Frankrike, Kanada och nu senast i Spanien igår har järnvägssäkerheten hamnat i fokus.

Här i Sverige sägs underhållet av räls och lok och vagnar vara eftersatt. Men att tumma på säkerheten är aldrig aktuellt, enligt Trafikverket. Så sent som idag stoppades trafik i Skåne just för att ett problem upptäckts.

– I morse stoppades trafiken mellan Ystad och Simrishamn på grund av att en lokförare rapporterade att det märktes i ett passerande tågsätt att det skevade. Då stannade vi trafiken och skickade ut personal till platsen för mätningar, berättar trafikområdeschefen Linus Eriksson vid Trafikverket.

För att hitta fel på spår och växlar är Trafikverkets entreprenörer ute dygnet runt och kontrollerar, säger han. Man mäter också spåren för att se om de skevar någonstans. Och man tvekar inte att slå till bromsen.

– Så fort vi upptäcker ett fel, eller om lokföraren upptäcker att det svajar till i tåget - är det säkerhetspåverkande så är det stopp direkt.

Olyckan i nordvästra Spanien verkar ha berott på att lokföraren hållit för hög fart. Det skulle inte kunna hända här, enligt Linus Eriksson, eftersom de tekniska systemen stoppar för höga hastigheter.

Däremot är den täta tågtrafiken i Skåne sårbar på andra sätt, säger han. Mellan Malmö och Lund går exempelvis ett tåg var tredje minut i rusningstid.

– Ju mer vi kör, ju mer slits det. Är det väldigt mycket tåg på anläggning blir det väldigt sårbart om det skulle hända något. Går det tåg var tredje minut får det inte vara några fel i anläggningen, annars störs nästa tåg.

– Där jobbar vi väldigt mycket med att förbättra underhållet. Vi har fått nya pengar de senaste åren och de kommande tio åren, och vi har en plan. Bland annat ska det ju bli fyra spår mellan Malmö och Lund, slutar Trafikverkets Linus Eriksson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".