Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Niklas Renfro är konsumentvägledare för Malmö Stad. Foto: Bella Estrela/Sveriges Radio
Skåne

Semesterfirare hamnar hos Kronofogden

"Det kan bli riktigt dyrt"
1:17 min

Att komma hem från semestern kan vara extra tråkigt för den som upptäcker att man blivit listad hos Kronofogden. Det är lätt hänt - en missad räkning kan räcka när företag skippar påminnelser.

– Jag tänker att nu är det ju sommar och det är väldigt dyrt att inte betala sina räkningar, säger Lars Brodin.

Lars Brodin som är kommunikatör på Kronofogdemyndigheten berättar att det är lätt hänt att hamna på fogdens listor. Det handlar alltså inte alls om grova skattebrott utan en avgift på 29 kr kan snabbt växa till en över 1000 kr. Och att beloppet är lågt spelar ingen roll alls för Kronofogden.

– Beloppets storlek spelar ingen roll och fordringsägaren har samma rättighet att klaga om beloppet är 29 kr eller 20.000 kr, säger Lars.

Ett del företag skickar inte någon påminnelse utan anmäler ärendet till Kronofogden med en gång. Att glömma en räkning är inget ovanligt och de vanligaste konsumtionsskulderna gäller telefonavgifter, elräkningar, internethandel och parkeringsböter. Niklas Renfro är konsumentvägledare och menar att man som konsument inte ska förvänta sig en påminnelse.

– Påminnelserna styrs av företaget och de kan själva välja ifall de vill skicka en påminnelse till deras konsumenter. Det är lätt att hamna där. Ett företag kan redan från förfallodatumet att skicka fakturan direkt till kronofogden, säger Malmö stads konsumentvägledare Niklas Renfro.

Lars Brodin tipsar att man kan kontakta Kronofogden i förebyggande syfte ifall man samlat på sig skulder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".