Familjen Hults gård i Nävlinge börjar likna ett fort när Sveriges Radio besökte gården förra året. Staket, larm och belysning - de gör allt de kan för att få ner de många stölderna. Foto: Joachim Sundell / Sveriges Radio
Skåne

Dieselstölderna kartlagda - Skåne värst drabbat

I över tio år har Sveriges Radio rapporterat om ständigt ökande dieselstölder. Tusentals liter som varje år försvinner från åkerier, lantbrukare och maskinentreprenader. En studie har för första gången kartlagt hur mycket diesel som egentligen stjäls i landet. Över 7 miljoner liter stals på ett år och Skåne är hårdast drabbat.


– Det är för jävligt, så känner jag, säger Ove Knutsson och ser ut över ett tunnland förstörd åkermark i Kattarp, där en lastbil kört ner grödorna för att länsa hans dieseltankar ännu en gång.


– Jag har arbetat som polis i 35 år, och jag kan säga att det är otroligt hur mycket det har ökat de senaste tio åren, säger polisen Tommy Sverngard och ser ned i ett skrivbord i Kristianstad.


– Man blir frustrerad. Självriskerna är så höga att man knappt får tillbaka några pengar på försäkringen. Vi kämpar och sliter på lantbruket och har inte råd med det här, säger Urban Hult i Nävlinge, efter att ha blivit av med 2000 liter diesel.


Ringer man polisen, polisen kan inte komma. Man ser tjuven, man ser hur de borrar hål i tanken. Desperation. Vad gör man? Det här är en tickande bomb, är jag rädd för, säger grannsamverkansexperten Bengt Erling Olsson, och lutar sig mot en bil i Hässleholm.


Rösterna om dieselstöldsproblemet har varit många det senaste året. Men hur mycket som egentligen stjäls har varit oklart.  Men hur mycket som stjäls, hur ofta, och vilka tjuvarna är, har varit oklart. Få grips för stölderna, någon statistik har inte förts. Det har i flera års tid, trots återkommande påståenden om att problemet växer, varit mycket svårt att få en överblick.  

Jacob Johannesson och Harald Holtsung från Handelshögskolan i Göteborg har under två års tid mätt stölderna, och över tid har storleken på dieselstöldsproblemet äntligen börjat klarna. Deras undersökning, som gjorts i samarbete med polisen, visar att 7,1 miljoner liter, motsvarande 100 000 personbilstankningar, försvann 2011.

– Det här är verifierade siffror, vi fortsätter nu att följa utvecklingen för 2012. Där är vi inte helt färdiga ännu, men vad vi kan se hittills så har antalet stöldtillfällena minskat, men mängden stulen diesel ligger strax över 2011 års nivå, säger Harald Holtsung vid Handelshögskolan.

Skåne har flest stölder, här stals 730 000 liter 2011, och mörkertalet  tros vara mycket stort. Enligt undersökningar från Lantbrukarnas riksförbund och Handelshögskolan struntar många drabbade i att anmäla, eftersom få brott reds upp.

Vid årsskiftet införde polisen en särskild brottskod för just dieselstölder, och de senaste månaderna har det gått att följa dieselstölderna via BRÅ. Jämfört med Handelshögskolans undersökningar för 2011 och 2012  ser det ut att bli ett rekordår i år. 4249 stölder har anmälts på sex månader, att jämföra med 7360 stölder 2011 och 6800 stölder 2012.

-- Det här är ett stort problem. Uppfattningen hos alla de aktörer vi pratat med i undersökningen är att det här problemet ökar, säger Jacob Johannesson.

I Handelshögskolans studie beskrivs dieselstölderna som ett samhällsproblem. Förutom att skapa grogrund för organiserad brottslighet och snedvrida konkurrensen i de drabbade näringarna riskerar stölderna att slå ut småföretag i branscher med små marginaler, som lantbruk och åkerier.

Samtidigt som stölderna ökar är möjligheterna för företagen att få tillbaka pengar på försäkringen liten. I nuläget kan självriskerna ligga på åtta till tiotusen kronor – om allt har varit inlåst. Om någon däremot slangar diesel från en olåst tank kan självrisken landa på 45 000 kronor - per stöld.

-- Vår uppfattning är att det rör sig om ett samhällsproblem. Särskilt åkerier har små vinstmarginaler, och dieselstölder kan lätt bli ödesdigra för dem, säger Jacob Johannesson.

Varför är det viktigt med statistik på dieselstölderna?

--  Det ligger i alla inblandade parters intresse att komma åt det här problemet. Då är de här siffrorna ett viktigt stöd för att se problemets omfattning och se var åtgärder från både åkerier och polisen behöver sättas in.

Läs mer om dieselstölder:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".