Foto: Anders Wiklund/Scanpix
Lund/Stockholm

Forskare: Universiteten borde ge nya studenter mer språkhjälp

Språket knäcker studenterna
1:49 min

Snart börjar höstterminen på landets universitet och högskolor och många nya studenter ska ta klivet in i den akademiska världen. Lärare har slagit larm om att nykomlingarna inte varit tillräckligt bra på att läsa och skriva för att klara studierna. Men universiteten har också ett ansvar, säger språkforskare. 

Lärosätena borde kunna ta emot nya studenter betydligt bättre än idag, anser språkforskaren Mona Blåsjö vid Stockholms universitet.

– Om alla ska ha chanen att komma någonstans och få ett avancerat yrke så måste universiteten öppna sig och vara mer förhandlingsbara även i det här sättet att skriva så att vi kan möta nya studenter och inte bara stå och skaka på huvudet och säga att de är dumma.

Det är efter larmen från universitetslärare tidigare i år om att nya studenter inte klarar att skriva egna eller läsa andras akademiska texter som Mona Blåsjö, docent i nordiska språk som ägnat sig mycket åt studenters och forskares skrivande, nu går ut och påpekar att man inte kan förvänta sig att nya studenter kan leva upp till den akademiska världens förväntningar utan introduktion och coachning.

– Man skriver så olika i olika sammanhang, i olika syften, för olika grupper. Och tillhör man inte den gruppen, som i det här fallet är akademiker, så kan man inte automatiskt skriva och uttrycka sig på det sättet, utan det måste man få stöd in i. Det är en process.

Även universitetens språkpedagoger som stöttar de många nya studenter som har stora problem med studieteknik och skrivande tycker att studenterna borde introduceras bättre i den akademiska världen. Elisabet Wilhelmsson på Studieverkstaden i Lund skulle gärna se att utbildningarna inleds med en intensiv akademisk introduktion, som man gör på många universitet i bland annat USA och Storbritannien.

– En vecka då man skriver mycket och får lite av de generella kompetenserna på ett tidigt stadium. Att läsa och skriva är två sidor av samma sak - att få träna på det och få feedback på det - då knäcker man koden kanske lite lättare.

Reporter: Mats Carlsson-Lénart

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".