Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Morgon i P4

Sjukgymnast: Skaffa muskler och undvik ryggproblem

Publicerat måndag 19 augusti 2013 kl 11.21
Sjukgymnast Cecilia Thor: "Muskulatur stödjer och avlastar"
3:54 min
1 av 2
Foto: Christine Olsson/Scanpix
2 av 2
Cecilia Thor. Foto: Johanna Hellström/Sveriges Radio

Ryggproblem har många svenskar. Till och med barn i 7-8-årsåldern kommer och söker hjälp hos sjukgymnasten Cecilia Thor vid ortopedkliniken på Skånes Universitetssjukhus. Stillasittande kan vara en orsak.

– Vi tror att barnen ägnar väldigt mycket tid åt tv och datorer, och då sitter still, säger hon.

– Alla behöver röra på sig.

Cecilia Thor har levt som hon lär under semestern. Promenerat mycket.

– Och simmat. Den här sommaren har varit perfekt för morgon- och kvällssim.

Att röra på sig hjälper, säger hon. Träning och ökad muskelstyrka är bra - bara man sedan använder den i det vanliga livet också.

– Skaffar man sig en bra ben- och bålmuskulatur så stödjer den och avlastar ryggen.

– Och tränar man 3 gånger i veckan ökar verkligen muskelstyrkan. Fast sedan är det viktigt att använda den i det funktionella livet också, betonar Cecilia Thor. Allt för ofta ser jag att de som tränar sedan glömmer att använda sig av musklerna när de till exempel ska bära något tungt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".