Projektledaren Thomas H Johnsson. Foto: David Richter/Sveriges Radio
Landskrona

Butiksdöden gynnar Landskrona Fotofestival

Kulturchef: "Kommer branschen så kommer fotointresserade allmänheten"
2:00 min

Imorgon startar den första Landskrona Fotofestival. Utställningarna blir på sju olika platser och det här är ytterligare ett steg i Landskronas satsning på att profilera sig som fotostad. Och lite paradoxalt har butiksdöden i centrum blivit en fördel för festivalen.

Bilder av ett tjugotal fotografer ställs ut på olika platser i innerstaden. Projektledaren Thomas H Johnsson säger att han försökt hitta en linje mellan olika utställare.

För Landskrona är fotofestivalen bara en del i en större satsning, där kommunen går in med 1,5 miljoner kronor de närmaste tre åren i olika fotoprojekt. Dessutom satsas ytterligare miljoner i att bygga upp en permanent fotohistorisk utställning som ska öppna 2015 på museet.

Kanske lite oväntat har butiksdöden i Landskrona centrum blivit en fördel för festivalen. Tomma butiker blir nu tillfälliga gallerier.

Metoden för att fotofestivalen ska få genomslag, tror man är att vända sig i större utsträckning till branschmänniskor än vad kanske andra festivaler gör, säger Göran Nyström, Landskronas Fritids- och kulturchef.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".